Mobil commerce helt ind i butikken

rcogm,rcdigital - 24/2/2015

Forbrugernes vej til et køb bliver mere og mere mobil – uanset om købet ender med at foregå i en fysisk butik eller online. Mobilvanerne har en væsentlig betydning for forbrugernes forventninger til dig og dit brand. Du bør sikre dig, at din mobile tilstedeværelse lever op til disse forventninger om mere relevant og hurtigere information på vej mod et køb.
 

Reality-tjek af tre mobil-myter

Måske tænker du, at mobil oplevelsen er vigtigst, hvis virksomheden er engageret i e-commerce/online handel og ikke har samme relevans for et brand/en virksomhed med fysiske butikker og in-store shoppere. Denne myte samt et par stykker flere punkterer en nylig undersøgelse fra Google.


Myte #1: Online search sender forbrugerne i armene på e-commerce sites

Fakta: Tre ud af fire forbrugere, som starter deres køb med online research, besøger efterfølgende en fysisk butik, hvis de vel at mærke fandt den tilgængelige information relevant og nyttig.

Netop her stiller det krav til den information du tilbyder online. Lagerstatus og tilgængelighed er nogle af de afgørende faktorer for, hvor forbrugeren ender med at foretage et køb, så du bør sikre dig, at forbrugeren kan få svar på følgende, når de researcher før et køb:

  • Hvad koster varen i den nærmeste butik?
  • Er varen på lager i den nærmeste butik – og hvis ikke, kan jeg finde varen i en anden butik i nærområdet?
  • Hvor finder jeg den nærmeste butik – inkl. butikkens kontaktoplysninger?


Myte #2: Når shopperen tjekker sin mobil in-store, har butikken mistet salget

Fakta: De fleste forbrugere finder information via en søgemaskine, men over halvdelene af de forbrugere, som tager mobilen frem i butikken, besøger rent faktisk butikkens website eller app. Dette er dit Golden Moment, hvor du som retailer har mulighed for virkelig at fange forbrugerens opmærksomhed, hvis du vel at mærke har sørget for at præsentere dit brand/din butik hensigtsmæssig på mobilen – og tydeligt i butikken guider forbrugerne til informationerne på mobilen.


Myte #3: Forbrugernes online research har mindsket deres forventninger til de fysiske butikker, hvor de blot kommer for at gennemføre købet

Fakta: Tværtimod. Besøg i den fysiske butik indgår ofte som indledende research i købsprocessen, og forbrugeren forventer både ekspertise hos personalet samt skræddersyede informationer og tilbud.  En mobilvenlig præsentation af dit brand og din butik kan allerede her blive afgørende for forbrugerens videre færd – og interaktionen mellem f.eks. mobil rabatkoder eller tilbud, som kan bruges i den fysiske butik, kan være blot en af metoderne til at fastholde og engagere forbrugeren.

TIP: Gennemgå hele købsprocessen for din kunde for at undersøge, hvordan du kan optimere din indsats på mobilen i hvert enkelt trin i processen. Måske opdager du et trin eller to, hvor du med information som allerede findes (måske kun offline i dag) kan optimere kundens oplevelse og ende med flere køb.


Tjekliste til din mobil indsats

  1. Kan de relevante oplysninger om dine produkter findes og læses på mobilen
  2. Er det nemt at finde en butik, som har produktet på lager
  3. Kan kunderne finde dit brand på mobilen via søgemaskinerne
  4. Guider du tydeligt forbrugeren i den fysiske butik til dit mobil univers
  5. Udnytter du mulighederne for at kombinere digitale kampagner og fysisk butik
  6. Kan shopping-oplevelsen i den fysisk butik forstærkes af dit online univers eller en applikation
Mobil commerce helt ind i butikken

Oplysninger om cookies

Denne hjemmeside bruger cookies til at indsamle information om adfærd, samt forbedre din oplevelse af siden.

Du kan til en hver tid slette dine cookies direkte i din browser, ved at gå til advanceret indstillinger.

Afvis cookies Accepter alle cookies